Vi tar det från början...

Vad är Montessori?

Montessori-skolor bygger på den pedagogiska filosofin som togs fram av Dr. Maria Montessori, en italiensk läkare och pedagog som var banbrytande för sin tid. I början av 1900-talet, när de flesta skolor förlitade sig på utantill-kunskap och strikt disciplin, betonade Montessori självständighet, intern motivation och praktiska erfarenheter. Hon var övertygad om att alla barn har en inre förmåga och vilja att lära sig, och att god undervisning ska stödja och vägleda eleverna i deras egen nyfikenhet. Montessori ansåg att alla barn skulle ha friheten att utforska sin omgivning och lära sig i sin egen takt, där lärarna agerar som guider snarare än instruktörer. Denna metod uppmuntrade naturlig nyfikenhet, kritiskt tänkande och emotionell utveckling, vilket stod i skarp kontrast till de strikta föreläsningsbaserade klassrummen som var vanliga på hennes tid.

I Montessori-klassrum arbetar barn med särskilt utformade material som främjar praktiska livskunskaper, sensorisk och intellektuell utveckling, vilket ger dem möjlighet att ta ansvar för sitt egna lärande.

Maria Montessoris filosofi fortsätter att påverka modern utbildning idag. Montessoripedagogik har länge varit populär och verkar vara i uppsving igen, vilket vi bland annat ser genom att Acade Media-koncernen (som äger Montessori Mondial) öppnar fler Montessoriskolor - i tex Stockholmsområdet gjorde de om en Vittra-skola till en Montessoriskola nu senast hösten 2024.

Så vad är då fördelarna med Montessori? Såhär beskriver om det på sin egna hemsida:

  • Uppmuntrar självständighet: Elever lär sig att vara självförsörjande och ta ansvar för sitt lärande.
  • Individualiserat lärande: Varje barn utvecklas i sin egen takt, vilket främjar djupare förståelse och en möjlighet att utforska det som man är intresserad av.
  • Praktiskt lärande: Betonar erfarenhetsbaserat lärande med konkreta material.
  • Fokus på social och emotionell utveckling: Starkt fokus på samarbete och att bygga sociala färdigheter.

Men det finns också vanligt nämnda nackdelar med Montessori-pedagogiken:

  • Brist på struktur: Vissa anser att den ostrukturerade metoden kanske inte passar alla barn, särskilt de som behöver mer vägledning.
  • Begränsad akademisk disciplin: Kritiker hävdar att Montessori inte förbereder elever för mer traditionella, akademiskt intensiva miljöer.
  • Kostnad: Montessori-skolor kan vara dyra på grund av de specialiserade material och utbildning som krävs för lärare. Men detta skiljer sig åt avsevärt från land till land.
  • Övergång till traditionella skolor: Vissa barn kan ha svårt att anpassa sig när de går från en Montessori-skola till ett konventionellt klassrum, där lärandet ofta är mer strikt.

Mycket av det som omnämns på diverse webbsidor verkar vara baserat på eget tycke och erfarenheter, och definitivt beroende vilket "camp" man tillhör. Så vi ställde oss frågan vad forskning säger om området? Vilka fördelar och nackdelar har man kunnat se med Montessori jämfört med traditionell skolgång?

Vad forskning säger om Montessori

Den kanske mest omfattande meta-studien om resultat från Montessori-utbildning publicerades relativt nyligen (under 2023). Den granskade 32 artiklar om Montessori-skolors resultat. De inkluderade artiklarna behövde uppfylla vissa kriterier och totalt omfattade meta-studien 132 000 datapunkter. Här är vad studien visade:

  • Bättre akademiska resultat (med hög kvalitet på evidens): Montessori-elever uppnådde bättre akademiska resultat, särskilt när det gällde allmänna akademiska färdigheter, samt inom matematik och språk.
  • Högre exekutiv funktion (med medium kvalitet på evidens): Montessori-elever uppvisade högre exekutiv funktion och kreativitet.
  • Bättre välbefinnande (med låg kvalitet på evidens): Montessori-elever rapporterades känna högre välbefinnande i skolan och visade bättre sociala färdigheter.

Värt att notera var att de studier som ingick hade främst tittat på amerikanska skolor, och till en lägre grad, europeiska. Det fanns nästa inga studier från asien eller andra kontinenter.

Vad är nackdelarna med Montessori enligt forskning?

Det finns knappt någon forskning som tydligt har studerat och påfunnit nackdelar med Montessori-skolgång. I några studier har man diskuterat några potentiella nackdelar:

  • Vissa studier har inte sett några bättre akademiska resultat med Montessori, tex den här artikeln från 2005.
  • Variation i implementering: Det finns stor variation i hur Montessori-principer tillämpas, vilket kan påverka resultaten. Till skillnad från tex IB så krävs ingen certifiering med strikta riktlinjer för man utför Montessoripedagogik, och därför kan olika Montessori-skolor vara väldigt olika. Den här artikeln som publicerades i Nature refererar till den största studien på sin tid, som visserligen observerade en del fördelar med Montessori. Men de tittade också på "high fidelity" Montessori jämfört med "low fidelity", alltså till vilken grad man följde Montessori-principerna. Här såg man att ju mer "Montessori" en skola var, desto större fördelar.
  • Montessori passar inte alla: Antagligen så finns det ingen metod som passar exakt alla. Även om det finns fördelar på gruppnivå, så kanske det inte funkar för ett specifikt barn. Här finns det inga forskningsbaserade resultat, men det finns diskussioner kring att följande grupper kanske inte lämpar sig för Montessori:
    • Elever (speciellt pojkar) som är temperamentsfulla: En studie visade att pojkar (men inte flickor) med större temperament löpte en högre risk att anses ha beteendeproblem. Den direkta länken var svag, men det gav stöd till idén om att de som är temperamentsfulla kan ha det svårare i miljöer där de är mindre accepterade (Yen & Ipsa, 2000)
    • Elever som behöver tydligare instruktioner: Studier visar att elever som har högre intern motivation presterar bättre. Det skulle kunna innebär att elever som behöver mer tydlig struktur och guidning kan ha svårare i en Montessori-miljö.
    • Barn med inlärningssvårigheter: Liknande ovan, barn som behöver mycket mer hjälp och steg-för-steg-instruktioner kan ha det svårare i en Montessori-miljö.
    • Barn med sämre exekutiv funktion: Montessori-elever behöver lära sig att managera sin egen tid. Vissa barn har en sämre exekutiv funktion (förmågan att planera och genomföra sin plan), tex barn med ADHD, och där kan möjligheterna till egna val vara utmanande snarare än motiverande.
    • Väldigt sociala barn: Eftersom Montessori-modellen är mer individanpassad så innebär det också mindre grupparbeten. Barn som är väldigt sociala i sin natur kan ha det svårare om de behöver arbeta med i grupp.
  • Montessori-skolor är mer privata och därför dyrare: Detta kan vara sant, men beror på land. I Sverige är ju skolgång gratis, och därför kan man hävda att det här inte gäller för Sverige.

Så för att sammanfatta...

Vad sa egentligen forskningen?

Montessori-utbildning är kopplat till bättre resultat inom allmän akademisk förmåga, matematik och språk, samt högre exekutiv funktion och kreativitet. Men pedagogiken passar inte alla barn. Som förälder behöver man därför noggrant överväga sitt barns individuella behov för att avgöra om Montessori är rätt eller inte.

Vi hoppas att denna översyn har gett dig en klarare bild av Montessori-utbildningens fördelar och nackdelar!

Publicerat den 11 November 2024